Інклюзивна освіта: основні положення
ЮНЕСКО розглядає інклюзію як підхід, що
«динамічно розвивається, полягає в позитивному відношенні до різноманітності
учнів і в сприйнятті індивідуальних особливостей не як проблеми, а як
можливості для збагачення процесу пізнання». Тому рух у
напрямі інклюзії - це не тільки технічна або організаційна зміна, але і своя
філософія.
- Інклюзія:
як розшифрувати?
- Ключові
елементи інклюзивної освіти
- Основні
принципи та цінності інклюзивної освіти
- Інтеграція
vs. інклюзія
- Переваги інклюзивної освіти
Інклюзія (від
Inclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх
громадян у соціальному житті. Це політика й процес, що дає можливість всім
дітям брати участь у всіх програмах.
Інклюзивна освіта – це
система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного
права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає
навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього
закладу.
Одним із головних завдань інклюзії є
відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його
межами.
Інклюзія розглядається як процес
визнання і реагування на різноманітність потреб всіх тих, хто навчається. Вона
припускає їх активну участь в процесі отримання знань, в культурному і
суспільному житті. Інклюзія приводить до зменшення сегрегації в системі освіти.
Вона вимагає змін і модифікацій змісту, підходів, структури і стратегії освіти
з урахуванням потреб усіх дітей, керуючись переконаністю, що системи загальної
освіти зобов'язані навчати усіх дітей.
Інклюзія особливо підкреслює надання можливостей для
рівної участі дітей з інвалідністю (фізичною, соціальною і емоційною) в
загальній системі здобування освіти, для індивідуального вибору і отримання
спеціальних послуг і пристосувань для тих, кому це необхідно.
При визначенні інклюзії важливо відзначити наступні
моменти.
Мається на увазі:
- заохочення
відмінностей;
- користь
для тих, хто навчається, а не тільки для тих, хто піддається виключенню;
- відсутність
в школі дітей, які можуть відчувати себе виключеними;
- надання
рівного доступу до освіти або створення спеціальних умов для певних
категорій дітей без їх виключення.
Не мається на увазі:
- реформа
тільки спеціальної освіти, але реформа як формальної, так і неформальної
освіти;
- реагування
тільки на відмінності, але також підвищення якості освіти для тих, хто
навчається;
- спеціальні
школи, але можлива додаткова підтримка для учнів у загальній системі
освіти;
- задоволення
потреб тільки дітей з інвалідністю;
- задоволення
потреб однієї дитини за рахунок іншого.
Інклюзивна освіта включає:
- визнання
рівної цінності для суспільства всіх учнів і педагогічних працівників;
- підвищення
ступеня участі учнів у навчальному процесі та позашкільних заходах й
одночасне зменшення рівня ізольованості частини учнів;
- зміни
в політиці навчального закладу, практиці та шкільній культурі з метою
приведення їх у відповідність з різноманітними потребами учнів, які
навчаються в даному навчальному закладі;
- Подолання
бар’єрів на шляху отримання якісної освіти та соціалізації всіх учнів, а
не тільки учнів з інвалідністю та учнів з особливими освітніми потребами;
- аналіз
і вивчення спроб подолання бар’єрів і покращення доступності навчальних
закладів для окремих категорій учнів. Проведення реформ і змін,
спрямованих на користь усіх учнів;
- переконання,
що відмінності між учнями – це ресурс, що сприяє педагогічному процесу, а
не перешкоди, які необхідно долати;
- визнання
прав дітей на отримання освіти в загальноосвітніх навчальних закладах, що
розташовані за місцем проживання;
- покращення
ситуації у школах у цілому як для учнів, так і для педагогів.
- визнання
ролі шкіл не тільки в підвищенні академічних показників учнів, а й у
розвитку місцевих громад;
- розвиток
партнерських відносин між школами і місцевими громадами;
- визнання того, що інклюзія в освіті – це один з аспектів інклюзії в суспільстві.
Немає коментарів:
Дописати коментар