При визначенні сутності інклюзії, важливо звернути
увагу на чотири елементи, які ілюструють її характерні особливості.
- Інклюзія
- це процес. Вона повинна розглядатися як
постійний нескінченний пошук якнайкращих способів реагування на людську
різноманітність. Це - навчання тому, як жити, приймаючи всі відмінності, і
вчитися виходячи з цього. У такій ситуації відмінності бачаться
позитивніше - як стимули, сприяючі отриманню знань.
- Інклюзія
пов’язана з визначенням і подоланням бар’єрів. Тому
вона включає накопичення, класифікацію й аналіз інформації з різних джерел
з метою планування поліпшень в політиці й практиці.
- Інклюзія
- це присутність, участь і досягнення всіх учнів. Присутність
в даному випадку означає те, «де діти навчаються і як часто вони
відвідують школу»; під участю мається на увазі рівність в отриманні
досвіду в стінах школи, а отже, кожен з учнів повинен приймати думки
інших; і досягнення - це результат навчання за всією програмою, а зовсім
не результати тестів або іспитів.
- Інклюзія акцентує увагу на тих групах учнів, які більше схильні до виключення або маргіналізації або незасвоєння знань. Це має на увазі відповідальність проведення моніторингу тих груп, які статистично знаходяться в зоні більшого ризику, а також при необхідності зробити кроки до забезпечення їх присутності, участі й досягнень в системі освіти.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка
виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до
всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
Інклюзивна освіта – цінності:
- це
визнання того, що всі діти можуть навчатися;
- це
робота зі всіма дітьми, незалежно від їх віку, національності, мови,
походження, особливостей розвитку;
- це
вдосконалення освітніх структур, систем і методик для забезпечення потреб
всіх дітей;
- це
частина великої стратегії по створенню інклюзивного суспільства;
- це
динамічний процес, який знаходиться постійно в розвитку.
Інклюзивна освіта базується на таких
принципах
- цінність
людини не залежить від її здібностей і досягнень;
- кожна
людина здатна відчувати і думати;
- кожна
людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою;
- адаптація
системи до потреб дитини, а не навпаки;
- справжня
освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємостосунків;
- всі
люди потребують підтримки і дружби ровесників;
- задоволення
індивідуальних освітніх потреб кожної дитини;
- визнання
спроможності до навчання кожної дитини та, відповідно, необхідність
створення суспільством відповідних для цього умов;
- залучення
батьків до навчального процесу дітей як рівноправних партнерів та перших
вчителів своїх дітей;
- командний
підхід у навчанні та вихованні дітей, що передбачає залучення педагогів,
батьків та спеціалістів;
- складність
завдань повинна відповідати здібностям дитини;
- рівний
доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної освіти
кожною дитиною;
- подолання
потенційних бар'єрів в навчанні.
Інклюзивна освіта є підходом, який
допомагає адаптувати освітню програму та навчальне середовище до потреб учнів,
які відрізняються своїми навчальними можливостями.
Інтеграція -
зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами у
регулярний освітній простір. Ми пристосовуємо учня до вимог школи.
Інклюзія передбачає
пристосування шкіл та їх загальної освітньої
філософії та політики до потреб усіх учнів – як обдарованих дітей, так і тих,
котрі мають особливі потреби. Інклюзія потребує змін на всіх
рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь
різноманітний контингент учнів та диференціює освітній процес, відповідаючи на
потреби учнів усіх груп та категорій.
Інклюзію в освіті можна розглядати як один із
багатьох аспектів інклюзії в суспільстві в цілому.
Переваги інклюзивної освіти:
Для дітей з особливими потребами:
- завдяки
цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний,
моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей;
- ровесники
відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;
- оволодіння
новими вміннями та навичками відбувається функціонально;
- навчання
проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей;
- у
дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими
ровесниками й участі у громадському житті.
Для інших дітей:
- діти
вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських
відмінностей;
- діти
вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які
відрізняються від них;
- діти
вчаться співробітництву;
- діти
вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати
іншим.
Для педагогів та фахівців:
- вчителі
інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів;
- вчителі
оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу
ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності;
- спеціалісти
(медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати
дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима
дітей.
ДЖЕРЕЛО: Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» До 2022 року учнів із спеціальних шкіл для дітей із затримкою психічного розвитку поступово переведуть до інклюзивних класів загальноосвітніх навчальних закладів
http://mon.gov.ua/…/do-2020-roku-uchniv-iz-speczialnix-shk…/
Немає коментарів:
Дописати коментар